Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Az amerikai cégek megoldása a CBD minőségbeli kérdéseire : az európai kender

2020. 01. 14. 00:00:00
Az amerikai cégek megoldása a CBD minőségbeli kérdéseire : az európai kender

Jacek Kramarz a CBD-t gyártó HemPoland üzletfejlesztési igazgatója. Az ő vezetése alatt a HemPoland legértékesebb márkája, a CannabiGold gyorsan bejutott az európai CBD szektor piacvezetői közé.

Kramarz-nak kulcsfontosságú szerepe volt abban, hogy a Hempoland a kanadai The Green Organic Dutchman (TGOD) érdekeltségébe került. Képesített értékpapír brókerként előzőleg vezetői tanácsadóként dolgozott Bécsben, ahol nemzetközi projekteket vezetett a tulajdonjog és újrastrukturálás témájában. Kramarzt nemrég választották be az Európai Ipari Kender Egyesület (EIHA) igazgatói tanácsába.


HempToday: Mit mondana, hol tart az európai kenderipar ma az Egyesült Államokhoz mérve? Hogyan jellemezné a fejlődést és a jelenlegi piacot mindkettő esetében?

Jacek Kramarz: Ez egy nagyon érdekes és sokrétegű kérdés, amire nincs egyértelmű válasz. Több tényezőt is figyelembe kell vennünk. Először is, a második világháború után Európában folytatódott a kendertermesztés, amíg az Egyesült Államokban szinte teljesen eltűnt. Lengyelország egyedül 30.000 hektár kendert termesztett minden évben a hatvanas években. Mégha a későbbi években nagymértékben zsugorodott is a kenderipar, még mindig volt némi folytonosság az előállításban.

Európának évszázados tapasztalata van az kender termesztésében és feldolgozásában, nem úgy, mint az Egyesült Államoknak, ahol az ipar főként a mostani CBD robbanás és államról államra terjedő legalizáció miatt kezd kiépülni. Az európai kendertermesztés sokkal sokoldalúbb. Az európai CBD-t gyártó cégek a rost és magfeldolgozás mellékágaiként nőttek ki, az Egyesült Államokban viszont minden a CBD-nél kezdődött, és a többi iparág csak most kezd másodlagosan fejlődni.

Tehát az európai cégeknek már azelőtt volt tapasztalatuk a kenderrel, mielőtt CBD kivonatolásba kezdtek volna. Ennek köszönhetően többet tudunk a genetikájáról, a szántóföldi műveléséről, a betakarításról és a feldolgozásról, és jóval kevesebb a minőségbéli problémánk, mint az amerikai társainknak, akiknek az üzlet minden ágában fejlődniük kell még.

Hempoland - CannabiGold - kenderföld (Cannabis Sativa L.) Lengyelországban

De amerikában vannak a legjobb vállalkozók. A termék-innováció és a marketing, főleg a CBD kapcsán sokkal gyorsabban halad, ezzel a fogyasztói piacot is növelve. Érdekes a helyzet, ahol az Egyesült Államok vezeti a piacot az újításaival, de ugyanakkor problémái vannak egy stabil beszállítói lánc kiépítésével, főleg azon államok esetében, ahol csak a legújabb agrártörvény után legalizáltak. A növekedés fenntartása érdekében az amerikai vállalatok európához fordulnak, ha kiszámítható és megbízható ellátást szeretnének.

HT: Hogy állnak az Európaiak a minőség problematikájával? 

JK: Mint ahogy az Egyesült Államokban,a kenderipar Európában is nagyon gyorsan növekszik. Mint minden hirtelen felkapott iparágban, a minőségi problémák elkerülhetetlenek. Európának annyival könnyebb a helyzete, hogy a tapasztalatainak köszönhetően kevesebb a megoldandó probléma. Főleg a CBD iparban, az európai cégeknek csak azzal a 2-3 addig ismeretlen területtel kellett foglalkozniuk, míg az Egyesült Államokban a nulláról kellett kezdeniük. Következésképpen én jobban bíznék az EU-ban gyártott kender minőségében, ha beszállítói láncban gondolkodnék.

HT: Az USA még mindig piaca lehet az EU-ban gyártott CBD-nek? Hogyan változott a dinamika, mióta legalizálták a kendert az államokban?

JK: Nekünk, mint a HemPoland-nak sosem volt jelentős üzleti kapcsolatunk Amerikával. Az agrártörvény óta hatalmas kereslettel találkozunk a fogyasztói piacon, ugyanis országosan tároznak be CBD termékekből. Ez nagy lehetőség az európai cégeknek, akik alkalmasak arra, hogy ellássák ezeket a viszonteladókat.

A megbízhatóság itt a kulcsszó. Az európai cégek nagy mennyiségben tudnak megfelelő kendert biztosítani ugyanolyan, kiszámítható minőségben. Persze amerikában is növekszik az ellátói piac, de sokkal nagyobb minőségbeli ingadozásokat tapasztalunk, főleg azon államok esetében, akik nemrég csatlakoztak. Egyszerűen túl sok probléma merül fel a kezdetekkor, amiken túl kell jutni ahhoz, hogy valaki megbízhatóan ki tudja szolgálni a nagyobb viszonteladói láncokat. A nagyobb európai cégek ezeket a hián.

HT: Már most rengeteg Észak-amerikai gyártó van jelen Európában a termékeikkel. Van még hely az európai piacon több, az államokból és kanadából érkező terméknek?

JK: Sok lehetőség van még a tengerentúli kapcsolatokban. Az EU-s gyártók mint például a HemPoland is, platformul szolgálhatnak különböző amerikai cégeknek, hogy elindíthassák Európában a vállalkozásukat. Mindenki javára szolgálna az amerikai innováció és a márkaépítésben szerzett tudásuk. Mindenki nyer, nem kell versengenünk.

HT: Milyen újdonságok várhatóak a kiszállításban, milyen új CBD termékekre számíthatunk? Mi tartja izgalomban a kutatás-fejlesztést? Milyen módon fejleszthetők a termékek?

JK: Európában a CBD bizonytalan jogi szabályzása miatt inkább nem-ehető termékek vannak a fókuszban. A kozmetikum és a vaporizátor piac is növekedőben van (a rossz sajtója ellenére). A HemPoland decemberben indította az első CBD kozmetikum márkáját 11 termékváltozattal a CannabiGold márkanév alatt. Nagyon jók a visszajelzések, várhatóan 2020-ban Európa szerte. A mediterrán országokban a cigarettába sodorható vagy száraz-vaporizátorba tölthető kendervirág is egy érdekes trend. 

Az Egyesült Államokban a CBD-s italoktól várják a piac felfordulását. Szerintem viszont a fő csapásirány továbbra is a CBD olaj és a tinktúra lesz. A nagyobb viszonteladók a vásárlói visszajelzések alapján választanak, és a mai napig az olajak a legtöbbet próbált, legbiztosabb termékek.

Érdekes lesz még a CBG és a CBN terjedése. Európában még igen szűk a piaca, de amerikában már kezdik felkapni.

HT: Mik azok a fő kihívások a CBD szektorban, amik elé Európa néz a közeljövőben?

JK: Két fő nehézség van: Az Új Élelmiszerek (“novel food) szabályozása, ami bizonytalan minden CBD tartalmú, fogyasztható termékkel kapcsolatban, illetve a THC tartalommal kapcsolatos tisztázatlan elvárások. Mindkét problémával foglalkozik már az Európai Kender Szövetség. Amint ez a két akadály elgördül, a márkatulajdonosok lehetőséget kapnak majd a szélesebb körű ismeretterjesztésre és a piac további növelésére

Jacek Kramarz - a CannabiGold márka egyik elindítója, az Európai Ipari Kender Szövetség elnökségi tagja

Tartalomhoz tartozó címkék: CannabiGold kannabisz
Az oldal tetejére